Candátí kombinace 2017

Po optimistických signálech po zahájení lovu dravců v červnu na začátku candátí sezóny, jsme se rozhodli navštívit známou přehradní nádrž Czorsztyn v Polsku. Jelikož candáti, jak je dobře známo mohou překvapit svým nekonvenčním chováním vždy a všude, a protože všichni z našeho „candátího týmu“ byli jak na trní zda i tentokrát budou candáti při chuti, rozhodl jsem se bez váhání vyrazit na přehradu ještě ten večer. Neuplynulo ani půl dne od doby, co se zrodila myšlenka vyrazit na rychlo a zkusit candátí apetit a tak nás neodradilo ani nepříznivé počasí se silným větrem. Ano, je to tím, že tato ryba je návyková jako droga... A všechny nepříjemnosti jsme tak úspěšně překonali s vyhlídkami na úspěšný lov.

Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli vyrazit na candáty v týdnu, kdy není na přehradě takový rybářský tlak, by se mohlo vyplatit jet co nejdříve. Arzenál jsem měl na začátku sezóny dost prořídlý. Takže jsem vybalil candátovou tašku a ještě doobjednal pár gumových nástrah před expedicí v rybářském e-shopu, dokončil krabici s gumami a jigovými hlavičkami a samozřejmě připravil můj „candátový klenot“ Kamisori Zander. Jelikož musíme být na lodi tři lidi, všichni mají omezené možnosti co se týče výbavy. Ve čtvrtek v 1:00 ráno jsme se všichni sešli u aut tak, abychom byli na jezeře hned ráno. Po přípravách a ubytování na rybářské chatě u přehrady byla v 10:00 loď na vodě!

Pátek dopoledne bohužel ukázal svou nevlídnou tvář, protože vítr foukal více než 8 m/s… Předpovědi byly bohužel potvrzeny. Zkusili jsme alespoň brodit v blízkosti vtoku Dunajce a řeky Białky, protože je v těchto místech mělčí voda, ryby by zde mohly být i přes horší počasí. Začali jsme prochytávat hlubší propadliny až do hloubky 6 - 8 metrů. Silný vítr, který foukal od severozápadu nás velmi omezoval a určoval výběr našich nástrah.

Přesto jsme se kolem oběda úspěšně opět nalodili na člun a vyrazili k blízkým skalám. Mariusz otevřel skóre s první rybou – menším candátem. Ostatní jsme byli bez záběru více než 2 hodiny.  Pak z minuty na minutu, i přes naší chuť lovit dále i v nepříznivém počasí, vítr silně zesílil. Začali jsme navazovat těžší a těžší sestavy s 8, 10 a 12 gramovými hlavami, ale jak vítr zesiloval, postupně se délka a přesnost náhozů zhoršovala ... a kolem 13 hodiny jsme kapitulovali… Už foukalo tak silně, že i 30 gramové jigy se nedaly efektivně nahazovat. I když tenká pletenka Octa Braid průměru 0,12 mm byla skvěle schopna vyrovnat „pytle“ po náhozu, který vytvářel vítr, museli jsme rychle zvolit cestu zpátky ke břehu, protože se nám několikrát přelila vlna přes okraj člunu. Návrat na břeh byl jen tak tak….

Prognóza na odpoledne, večer a na sobotu již byla milosrdnější, takže jsme alespoň poobědvali pozdní oběd a krátce odpočinuli před večerním lovem. Kolem 17:30 se vítr začal uklidňovat a postupně slábnul. K našemu překvapení bylo v místech, kde sonar před polednem ukazoval hejna bílých ryb, a pod nimi poměrně dost větších dravců u dna, bylo odpoledne bez jakéholiv pohybu pod vodou. Pravděpodobně díky celodennímu větru vítr zatlačil droboť do hlubší vody a candát šel za nimi. Přestěhovali jsme se na hlubší místa  a postupně lokalizovali poměrně slušné atraktivní ryby v okolí člunu v hloubkách kolem 10 -13 m. A hned první ryba bylo velké překvapení – slušný cejn na podsek. To nás přesvědčilo, že jsme na dobrém místě, neboť se velmi často migrační trasy velkých cejnů překrývají s trasami candátů.

A znovu se nám potvrdilo, že stojí za to, když chytá více lidí na jedné lodi. Každý z nás zkoušel způsob, jak se co nejefektivnější metodou dostat k rybě. Postupně jsme každý zkoušeli jiné velikosti a barvy gum, hmotnost jigových hlaviček apod. Rychle se ukázalo, že agresivní styl vedení ripperů a twisterů nebyla ta správná a účinná cesta. Ani osazení gum lehkými jigovými hlavičkami rovněž neposkytlo uspokojivé výsledky. Po mnoha kombinacích jsme našli zlatou střední cestu – první slušný candát vzal překvapivě tvrdě gumu s jigem 17 g úplně ze dna na Drop Shot...

Tato metoda spočívá v přerušovaném vedení měkké gumové nástrahy se zastávkami tak, že po celou dobu vedení neztrácí nástraha kontakt se dnem. Podle našich zkušeností ryby reagovali lépe na návnadu přirozenější barvy, a nejlepší byl jednoznačně Ripper Fishunter 10,5 cm barva 112 RT (oranžový ocas), na který jsme postupně nachytali mnoho ryb.

Technika vedení nástrahy po dně se často ukáže, že je velmi efektivní a i na velkých hloubkách stojí za vyzkoušení. Zvlášť, když jsme si jisti, že jsme na správném místě a candáti jsou přilepeni ke dnu a nereagují na žádné z našich dalších triků. Jednoznačně nejlepších výsledků jsem dosahoval, když jsem nechal delší čas nástrahu ležet nehybně na dně a pak jí teprve odlepil. I mne osobně se občas zdálo, že je prodleva ve vedení nástrahy a její nehybné spočinutí na dně až dlouhé, ale časem se ukázalo, že je toto správná cesta k velkým a plachým candátům. Velice účinné se pro tuto metodu ukázali nástrahy s delším ocasem z měkkých gum, především Tsubame, Fishunter a Fishunter TT.

Kombinování a hledání zlaté střední cesty při lovu candáta se stále vyplácí ... A naše aktivity si užívali i ryby!

Po setmění jsme zkusili ještě jednu mělkou lokalitu nádrže s hloubkou méně než 4 metry ze dna na živou rybku v naději, že přijde noční krmení dravců právě na mělčinách. Drobná ryba byla u břehu všudypřítomná, ale na naše nástražní plotice ani záběr. Postupně nám docházelo že to bude asi znamení, že lov z lodě na gumové nástrahy, i když za nepříznivého počasí, zůstává jediným účinným řešením naší výpravy. Postupně se ukázalo že týmy které vsadily na mělká místa, jak ve dne tak v noci, měly výsledky špatné a některé lodě neměly dokonce ani jednoho mírového candáta.

Při pozdní večeři jsme se s humorem shodli na tom, že kdo uloví v naší soutěži následující den největšího candáta, odměnou mu bude napsání článku z naší expedice.

Červnová noc (jedna z nejkratších v roce) skončila za úsvitu a rychle jsme za rozbřesku vypluli na lodi směrem ke skalám. Vítr se uklidnil a my jsme začali znovu lovem v hloubce 6 - 8 metrů a lehkým vedením osmigramových gum. Záběry byly, ale rozhodně menší ryby než předchozího dne a metoda Drop Shot vlečení ze dna přestala fungovat. Ukázalo se, že nejlepší na tom ten den byla nástraha Saira, jejíž koncová část fungovala na krátké vedení z lodi nejefektivněji. Na začátku sezóny právě Saira byla nástraha, která nám zpříjemnila idilické dny s candáty. Navíc nám Mariusz možnosti této nástrahy a její vedení důkladně vysvětlil, takže jsme postupně našli každý ideální styl vedení. Nachytalo se postupně na Sairy hodně ryb, a to i velkých candátů. Některé jsme nafotili, ale v zápalu a nadšení ze záběrů velkých candátů nebylo na focení myšlenek...

Tento výlet na Czorsztyn nám zase dal všem lekci v pokoře k této krásné rybě a znovu ukázal, jak velké množství faktorů ovlivňuje chování candátů. Pouze rybáři, kteří vědí jak zkombinovat lov aby probudili chuť candátů k braní vedených nástrah, mají šanci na pravidelné úlovky těchto ryb. Doba a styl vedení nástrahy, nebo místo, které až do včerejška bylo "propadákové" se může ukázat jako vynikající loviště, pokud zvolíme správné nástrahy a jejich vedení. Expedice byla nakonec velmi úspěšná, protože všichni tři jsme nachytali několik pěkných ryb. A co je nejdůležitější, že ulovení velkých candátů nebylo snadné - a to je jeden z faktorů, který nás vždy dokáže nabudit pro další a další kombinování metod při lovu candátů.